11. prosinac, 2024.
Pravno valjani pristanak pacijenta na liječenje

Medicinska praksa u Hrvatskoj i svijetu sve češće svjedoči slučajevima u kojima su pacijenti nezadovoljni pružanjem zdravstvenih usluga od strane liječnika. Komunikacija između liječnika i pacijenta ključan je element uspješnog liječenja i razumijevanja individualnih potreba pacijenata.

Što je pravno valjani pristanak?

Pravno valjani pristanak na medicinski zahvat podrazumijeva da je pacijent dovoljno informiran o vrsti, tijeku, rizicima i svrsi zahvata kako bi mogao odlučiti hoće li ga prihvatiti ili odbiti. Duže liječnika je jasno i precizno objasniti:

  • kako će se zahvat provesti,
  • koje su moguće posljedice,
  • postoje li alternative.

Bez ovih informacija, pristanak pacijenta može se smatrati nevaljanim.

Odgovornost pacijenta i liječnika

Pristankom na medicinski zahvat, pacijent preuzima na sebe rizik za ishod, ali ne i za greške liječnika. Pristanak nije samo formalni potpis, već cjelokupni proces tijekom kojeg pacijent dobiva objektivne informacije na razumljiv način.

U slučaju kada pacijent nije bio pravilno informiran ili nije dao pristanak, a zahvat nije uspio, odgovornost leži na liječniku i zdravstvenoj ustanovi, čak i ako je zahvat izveden prema pravilima struke.

Pravni okvir u Hrvatskoj

U hrvatskom zakonodavstvu postupak informiranja pacijenta je obavezan, ali često nedovoljno opsežan. Pristup informiranju pacijenta treba uključivati:

  • sve relevantne informacije o zahvatu,
  • moguće alternative,
  • posljedice prihvaćanja ili odbijanja liječenja.

Pisani pristanak sam po sebi nije dovoljan. Pacijentu je nužno omogućiti i usmeni razgovor s liječnikom, osobito nakon primitka pisanog pristanka. Na taj način liječnik može razjasniti eventualne nejasnoće te pružiti dodatne savjete. Pacijent treba imati vremena za razmišljanje prije donošenja konačne odluke.

prava pacijenata

Posljedice loše komunikacije

Loša komunikacija između liječnika i pacijenta jedan je od glavnih uzroka odštetnih zahtjeva. Svaki pacijent ima pravo:

  • prihvatiti ili odbiti dijagnostički ili terapijski zahvat, osim u slučaju hitnih medicinskih intervencija.

Odgovorna i kvalitetna komunikacija ključna je za smanjenje sporova i izgradnju povjerenja između pacijenta i liječnika.

Ako ste se susreli s problemima vezanim uz pravo pacijenata ili tražite pravnu zaštitu zbog loše komunikacije u zdravstvenim ustanovama, kontaktirajte nas za pravno savjetovanje i zastupanje. Odvjetnički ured Gregović pruža stručnu pomoć u ostvarivanju vaših prava.